Podľa najnovšieho prieskumu spoločnosti Coca-Cola viac ako polovica Čechov a Slovákov žijúcich v mestách pravidelne pracuje nadčas. Podstatná časť z nich je vo všedné dni zaneprázdnená natoľko, že je pre takmer nemožné nájsť si chvíľku pre seba. Väčšine ľudí by pritom stačilo, keby podľa svojho priania mohli stráviť len hodinu až dve denne. Coca-Cola robila prieskum pre značku Kinley, ktorá prostredníctvom svojej aktuálnej kampane a motta „Je čas myslieť na seba“ nabáda zákazníkov k tomu, aby si občas dovolili vypnúť.
Bežný pracovný deň končí pre väčšinu mestských obyvateľov Česka a Slovenska najneskôr okolo 17. hodiny. Napriek tomu si chvíľku pre seba vo všedné dni dokáže pravidelne dopriať len 31 percent Čechov a 24 percent Slovákov. Často sú na vine nadčasy, s ktorými sa pravidelne stretáva viac ako polovica populácie v produktívnom veku. Voľný čas však mizne aj pri dochádzaní do miesta bydliska, nákupoch, domácich prácach, starostlivosti o deti či pri venčení zvierat.
Na pobyt v prírode, stretávanie sa s priateľmi, šport, čítanie či aktivity s rodinou, pri ktorých sa ľudia po práci odreagujú najlepšie, tak v mnohých prípadoch vo všedné dni už nezostáva priestor. Prieskum spoločnosti Coca-Cola pre značku Kinley ukázal, že takmer 30 percent Čechov a dokonca 40 percent Slovákov má voľný čas pre seba najviac 1× týždenne alebo vôbec. Väčšine ľudí by pritom úplne stačilo stráviť čisto podľa svojho priania len hodinu až dve denne, pätina populácie sa uspokojí dokonca iba s polhodinou. „Rovnováha medzi prácou a časom pre seba je dôležitá viac, než si väčšina z nás dokáže predstaviť. Pokiaľ sa niekto zanedbáva dlhodobo, môže dôjsť až do fázy vyhorenia, ktorá výrazne zasiahne nielen dotyčného, ale aj jeho okolie a ťažko sa z nej dostáva,“ komentuje výsledky prieskumu PhDr. Robert Krause.
S množstvom svojho voľného času vo všedných dňoch je bez výhrad spokojná len štvrtina Čechov a Slovákov. Na opačnom póle rebríčka – teda v skupine ľudí, ktorí sa trápia tým, že im čas vôbec nezostáva – je zhruba každý ôsmy človek. Keď už si ľudia skutočne urobia chvíľku pre seba počas pracovného týždňa, trávia podľa prieskumu najradšej voľný čas v pohodlí svojho domova, nasleduje prostredie reštaurácií, barov či kaviarní a vonkajšie plochy, ako sú napríklad parky. „Prostredníctvom aktuálnej kampane k relaunchu portfólia Kinley Tonic sa snažíme vyzvať všetkých Čechov a Slovákov, aby si každý deň našli chvíľku pre seba. Je osviežujúce po práci vypnúť, zájsť si s priateľmi do baru alebo reštaurácie a vychutnať si dobré jedlo a pitie,“ hovorí Zuzana Staňková, manažérka značky Kinley v spoločnosti Coca-Cola pre Česko, Slovensko a Maďarsko.
Medzi preferovanými aktivitami vedie pobyt v prírode, čas strávený s partnerom či rodinou, sledovanie filmov a seriálov alebo stretávanie sa s priateľmi. Len málo ľudí si chvíľku pre seba spája s nakupovaním, umeleckou činnosťou či návštevou kozmetického salónu.
* Reprezentatívny prieskum bol realizovaný výskumnou spoločnosťou Ipsos na vzorke 1 000 ľudí z väčších miest v Českej republike a na Slovensku. Zber dát prebehol v marci 2023.