Najprv sa hovorilo o dvoch týždňoch, teraz je koniec v nedohľadne. Zo dňa na deň sme museli zostať doma alebo chodíme len do práce a naspäť. Všetky naše cesty, plány a akcie boli zrušené, večere s kamarátmi, posedenia pri pive či víne a ochutnávky musia nateraz počkať. A keď sme doma poumývali všetky okná, upratali, vytriedili potraviny v špajze a možno aj vymaľovali, pomaly prichádza prázdno. Dobrou správou je to, že sa s tým dá niečo robiť, a je to viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať.
Zozbierali sme tipy, čo môžete urobiť ako dobrý zákazník alebo čo môžete urobiť ako dobrý gastronóm či zamestnanec v gastronómii. Nezabudnite, že aj málo sa počíta a v tejto situácii aj drobnosť dokáže zázraky!
DOBRÝ ZÁKAZNÍK POČAS PANDÉMIE:
- VÍNO – Ak máte obľúbeného vinára, vínotéku či reštauráciu, teraz je ten čas podporiť ich. Sú to spojené nádoby: vinári teraz do Horecy vína nedodávajú, reštaurácie a vínotéky tiež stoja. Večery strávené doma si môžete spríjemniť obľúbeným vínom – objednajte si za kartón, mnohí majú v tejto mimoriadnej situácii dokonca poštovné zdarma.
- BALÍČEK JEDLA SO SEBOU ALEBO DONÁŠKA – Aj keď sa domáce varenie v týchto dňoch stalo naším denným spestrením, pouvažujte nad tým, či si niečo neobjednáte a neobmeníte tak svoj jedálniček. Je to iba jedno menu pre vás, ale skutočne veľká vec pre vašu obľúbenú lokálnu reštauráciu. Podporte ju, aby ste sa mali „po korone“ kam vrátiť.
- DARČEKOVÝ POUKAZ – Aj keď presne nevieme, kedy darčekový poukaz bude možné použiť, práve poukážky zakúpené počas trvajúcej epidémie pomôžu podnikom udržať cash flow. Je však dobré dohodnúť si podmienky platnosti poukazu vopred.
- RECENZIE – Keď sa najbližšie pristihnete pri tom, že bezcieľne surfujete na internete, skúste radšej napísať peknú recenziu reštaurácii, ktorú máte radi. Nezáleží na tom, akú platformu si vyberiete – je to zadarmo, stojí to len pár minút vášho času a svojej reštaurácii tým veľmi pomôžete prilákať hostí, keď budeme môcť ísť všetci opäť von.
- FOTKY – Skúste sa pochváliť jedlom z donášky na Instagrame či iných sociálnych sieťach. Je jasné, že jedlo v jednorazovom obale nemusí vyzerať dokonale lákavo, ale pomôžete rozšíriť informáciu o tom, že reštaurácia stále funguje. Teraz je ten správny čas využiť aj všetky tie fotky jedál, ktoré ste si v reštaurácii robili, kým ste začali jesť. J Keď napíšete pekný popis či storku, označte miesto, kde ste takéto jedlo ochutnali.
- VARENIE A PÁROVANIE – Keďže teraz máme viac času, skúste si urobiť reštauráciu aj doma! Oprášte kuchárske knihy, dobre prezrite zásoby v špajze a skúste si každý večer pripraviť niečo chutné – nemusí to byť nič zložité, stačí aj zaujímavá nátierka alebo toast, a ak sa na to cítite, môže to pokojne byť aj coq au vin. Vyberte si tri-štyri rôzne fľaše vína a skúšajte, ktorý typ sa k jedlu najviac hodí. Tie vína, ktoré si nevyberiete, na vás v chladničke počkajú do ďalšieho dňa.
- E-LEARNING A APLIKÁCIE – Naučte sa niečo nové – kedy, keď nie teraz? Napríklad inštitút Wine & Spirits Education Trust robí základné kurzy o víne aj online, navyše majú na svojej webstránke skvelé krátke videá o víne, alkohole či saké, stačí kliknúť. Takisto nájdete mobilnú aplikáciu, pomocou ktorej sa naučíte ochutnávať víno profesionálnym spôsobom. Mnohí vinári, someliéri či milovníci vína teraz na Instagrame robia rôzne online ochutnávky, rozhovory či náučné videá – stačí im dať follow a o program máte postarané.
DOBRÝ GASTRONÓM POČAS PANDÉMIE:
- ZÁSOBY – Rozpredajte, respektíve rozvezte to, čo máte – nikto nevie, ako dlho bude táto mimoriadna situácia trvať, preto skúste uvoľniť zásoby v sklade a premeniť ich na cash. Vaši hostia boli donedávna zvyknutí na vaše remeselné limonády, pivá, vína, ale aj vaše sirupy, lekváre či iné produkty a v bežnom obchode ich nedostať – pokúste sa to využiť, a ak predávať nemôžete, skúste sa spojiť s reštauráciou, ktorá robí donášku.
- DONÁŠKA – Vaše jedlo určite najkrajšie vyzerá na dizajnovom tanieri, no teraz ho treba zabaliť do niečoho hygienického, ideálne ekologického, a pokúsiť sa dostať ho priamo k svojim hosťom.
- KOMUNIKÁCIA – Rozprávajte sa so svojimi hosťami – napíšte im, čo by ste od nich teraz potrebovali, ako vám môžu pomôcť, ale pýtajte sa ich aj, čo môžete v tejto situácii urobiť vy pre nich – možno budete prekvapení, koľko vašich zákazníkov vám bude chcieť pomôcť, ako môžete pomôcť vy im, a pritom udržať aký-taký cash flow.
- POTEŠENIE – Skúste urobiť pre svojich zákazníkov niečo pekné – vložte im do tašky s jedlom nejaký obrázok, motto, slogan či básničku, nakreslite im kvietok alebo iba dajte zadarmo niečo, čo o pár dní exspiruje. Hostia budú radi a vzbudíte v nich pocit lojality.
- TÍM – Nezabúdajte na členov svojho tímu a komunikujte aj s nimi – určite majú aj oni strach či obavy. Pýtajte sa ich, čo by im v týchto chvíľach pomohlo. Majú dostatok rúšok a ochranných rukavíc? Čo by im urobilo radosť? Možno aj drobnosť dokáže urobiť veľký rozdiel. Usilujte sa o to, aby keď korona skončí, mohla prevádzka opäť fungovať a tá bude fungovať vždy hlavne vďaka ľuďom.
- VYTRVALOSŤ – Skúste hlavne nezastať. Robte si rozpočty, vízie do budúcna, analýzy, sledujte správy a vyhľadávajte opatrenia a podporné riešenia, ktoré by vám mohli pomôcť. Stále rozmýšľajte, čo by sa dalo urobiť inak, lepšie a neprestaňte skúšať. Ako povedal Winston Churchill, žiadna kríza by nemala byť premárnená, a preto sa musíme pokúsiť z nej naučiť čo najviac, aj keď je to ťažké a drahé.