Pred niekoľkými mesiacmi obohatila knižný trh výnimočná kniha. Publikácia The Art in Whisky je pilotným projektom série kníh o svetových destilátoch, ktorú jej autor – fotograf Jon Purcellpripravoval tri roky. Na starý drevený fotoaparát zachytil výrobu whisky v páleniciach v Írsku, Škótsku, ale aj Japonsku a Taiwane. Kniha, ktorá obsahuje takmer 350 autorských fotografií,váži vďaka papieru špičkovej kvality niekoľko kíl a jej luxusná limitovaná verzia Copper Edition je viazaná v medi. Jon Purcell zavítal nedávno aj na Slovensko a prezradil nám viac o procese výroby tejto mimoriadnej publikácie.
Ako vznikla myšlienka vytvoriť túto umeleckú knihu o whisky?
Tak ako veľká časť skvelých nápadov v živote, aj tento vznikol pri poháriku s priateľmi.Môj veľmi dobrý priateľ Jimmy je autoritou v oblasti whisky a disponuje rozsiahlou zbierkou, ktorú používa aj ako investičný nástroj. Raz ma ňou previedol a predstavil mi niekoľko zo svojich pokladov. Konverzácia pokračovala smerom k dostupnej literatúre o whisky a v danom momente som si uvedomil, že aj keď na trhu existuje množstvo skvelo napísaných a informatívnych kníh o whisky, všetky sú výrazne orientované na text, a tak občas môžu pôsobiť fádne. A podľa môjho skromného názoru ani nie sú príliš kvalitne ilustrované. Po pár pohárikoch Lagavulinu 21 sme sa začali pohrávať s myšlienkou vytvorenia vlastnej knihy. A po niekoľkých mesiacov úvah a skúmania začala táto myšlienka naberať čoraz jasnejšie kontúry.
Prečo ste si vybrali na nafotenie knihy analóg?
Kniha The Art in Whiskybola mojím prvým projektom, kedy som si mohol dovoliť byť svojím vlastným klientom a tento moment bol veľmi oslobodzujúci. Jedným z dôsledkov bol aj luxus, keď som sa mohol projektu venovať výrazne dlhšie, než keby som mal zadaný termín od niekoho iného. Z tohto dôvodu som sa rozhodol pre svoju drevenú kameru 4 x 5 a fotiť na film. Tento pomalý a premyslený tvorivý proces iba reflektoval prístup, ktorý sa využíva aj pri výrobe whisky, pretože na čom naozaj záleží, je čas, ktorý zaberie dozrievanie produktu.
Takže asi máte vzťah k tradičným „starosvetským“ spôsobom…
Tradičné postupy a zručnosti sú niečo, čo si enormne vážim. Milujem postupy, ktoré boli cizelované v optike času a slúžia na výrobu whisky do dnešných dní. Aj napriek tejto technologicky dominantnej dobe, zlomové momenty definuje človek, master blender sa rozhoduje výhradne podľa svojich zmyslov a skúseností. Snažil som sa zdokonaľovať svoje zručnosti fotografa a dosiahnuť stav, kedy najviac času venujem samotnej príprave scény a svojho vybavenia. Nie som zástancom postprodukcie.
Akým výzvam ste museli čeliť počas prípravy knihy?
Najväčšou prekážkou sa zdalo byť získanie prístupu do samotných priestorov pálenice. Nesmieme zabúdať, že pálenica je prakticky priestor, v ktorom v dôsledku výroby dochádza k výskytu a koncentrácii rôznych produktov a ich výparov, ktoré sú potenciálnou hrozbou z dôvodu ich horľavosti alebo tendencii k výbuchu. Kvôli tomu väčšina páleníc nedovoľuje návštevníkom vyhotovovať fotografické zábery a aj tie reklamné, ktoré možno vidieť, zväčša vznikajú v tzv. tichom období, keď sa nedestiluje, ale vykonáva sa údržba, opravy a rôzne iné úpravy. Z tohto dôvodu sú zmluvne zakázané akékoľvek elektronické zariadenia, ktoré by mohli vyvolať skrat, resp. záblesk. Mojím zámerom však bolo zachytiť proces vzniku whisky v jej reálnom prostredí, a tak dali najviac zabrať vyjednávania s manažmentom jednotlivých zariadení, aby mi poskytli prístup za plnej prevádzky. Preto som bol nútený podpísať množstvo právnych dokumentov a zúčastniť sa celej plejády školení o bezpečnosti pri práci. Všetky zábery, ktoré máte možnosť vidieť v knihe, pracujú výhradne s prirodzeným svetlom, keďže z logických príčin mi nebolo umožnené používať blesk. Občas to bolo dosť frustrujúce, veď ak sa pozrieme do histórie, takmer v každej pálenici sa čas od času objavil nejaký ten požiar alebo výbuch…
Ktorý moment z procesu výroby knihy vám najviac utkvel v pamäti?
Je nesmierne náročné vyzdvihnúť jediný moment, pretože som sa stretával s veľmi vášnivými profesionálmi. Dva okamihy však boli naozaj nezabudnuteľné. Trávil som niekoľko dní fotením v pálenici Tomatin. Počasie bolo mizerné, svetlo zlé a takmer nič nešlo podľa predstáv. Zmeškal som dokonca príležitosť ochutnať ich najnovší produkt v prítomnosti manažéra pálenice. Práve som si balil svoje vybavenie do auta, keď ku mne pribehol majster destilér a podal mi jednu z vlastných fliaš, ktoré dostáva ako prídel na mesačnej báze. Bolo to jedno srdečné a dojemné gesto od človeka, ktorý je hrdý na to, čoho je súčasťou. Druhým takým momentom bolo, keď sa mi ponúkol Richard Paterson, že napíše predslov do knihy. Dostať ponuku a získať uznanie od takého rešpektovaného človeka je naozaj neskutočné.
Aká je vaša prvá spomienka spojená s whisky?
Keď som bol veľmi mladý, spomínam si, že whisky bola bežnou súčasťou nášho rodinného života. Živo si vybavujem, ako môj otec starostlivo vyberal niečo špeciálne, čím by potešil svojich hostí počas Vianoc, Nového roka alebo iných sviatkov. Nikdy nesmeli chýbať značky ako Johnnie Walker alebo Chivas Regal. Vždy sa mi páčilo logo Walkera, a tak som sa ním pri výbere svojho vlastného inšpiroval. Symbolizuje dobrodruha na cestách.
Aké je poslanie knihy a ako by ste popísali hodnotu, ktorú reprezentuje?
Kniha je umeleckým dielom, ktoré poskytuje náhľad do zákulisia výroby whisky.Zámerom bolo vytvoriť neskreslený, vyvážený pohľad na to, kto a akým spôsobom whisky pripravuje. Ide o striktne limitovaný náklad, 1 250 kusov v oboch verziách. Dúfam však, že bude uznávaná nielen kvôli svojej zberateľskej hodnote, ale aj ako memento ľudí, ktorých príbeh ilustruje. Jednou z mojich hlavných túžob a myšlienok počas práce na knihe bolo vytvoriť niečo, čo pretrvá a preklenie túto dobu, keď je väčšina vecí na jednorazové použitie. Raz ma jeden pán požiadal, aby som mu podpísal knihu pre jeho syna. Bol som zvedavý, koľko má syn rokov, a on mi odpovedal, že má sedem mesiacov a TheArt in Whiskyby mu rád venoval na jeho osemnáste narodeniny. Týmto sa kniha stala dedičstvom.
Ako by ste pomenovali rozdiely v produkcii whisky medzi Východom a Západom?
Írsko a Škótsko predstavili whisky do všetkých kútov sveta. Za posledných 400 rokov mali dostatok času zdokonaliť sa v technikách a procesoch výroby. Whisky je neoddeliteľnou súčasťou keltského kultúrneho priestoru. Používaním pôvodnej šablóny sa však v Japonsku a na Taiwane dostali k vlastnej verzii a vlastnému chápaniu destilátu. Z toho, čo som mal možnosť vidieť a zažiť v týchto krajinách, za výrobou whisky stoja ľudia, ktorí sú hrdí a vášnivo sa výrobe whisky venujú. Ja ako milovník whisky som stále veľmi zvedavý a nadšený zo skúmania rozdielov v jednotlivých geografických interpretáciách whisky, keďže whisky vytvára a napomáha sociálnej interakcii, a to je v konečnom dôsledku jej najväčším plusom.